سرخط خبرها

برای مشهد آستین‌ها را بالا بزنید | به بهانه ساخت دو فیلم «عنکبوت» و «عنکبوت مقدس»

  • کد خبر: ۱۱۰۷۱۹
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
برای مشهد آستین‌ها را بالا بزنید | به بهانه ساخت دو فیلم «عنکبوت» و «عنکبوت مقدس»
محمدرضا فرهادی نیا - دبیر انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

مسئولان عزیز شهری و استانی در حوزه فرهنگ وهنر، همت کنید تا چهره واقعی و رحمانی از مشهد در سینمای ایران و جهان به نمایش درآید. نمایش فیلم «عنکبوت» در جشنواره فجر و فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن از سعید حنایی، تصویری دردناک و تأسف‌باری را از شهر مشهد در عرصه ملی و جهانی به نمایش گذاشت.

بدیهی است نقد و تحلیل سینمایی درباره این دو فیلم مراد نگارنده نیست. آنچه در این مجال باید به آن پرداخت، این است که درباره تولید فیلم‌های سینمایی با موضوع مشهد و مضامین و قصه‌های آدم‌های برجسته و تأثیرگذار مشهد، بسیار منفعلانه برخورد و به شدت کم کاری شده است.

قصه‌های امیدآفرین از انسان‌های تأثیرگذار و مهربانی که در این جغرافیا امکان روایت دارد، کم نیست؛ مانند دکتر شیخ، پزشکی مهربان و وظیفه‌شناس که نماد انسانیت است و فارغ از مسائل ایدئولوژیک، جذابیت‌های جهانی هم خواهد داشت. (موضوع ساخت این فیلم را در همه دیدار‌هایی که به عنوان دبیر انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد با مدیران شهری و استانی داشتم، با تأکید فراوان پیشنهاد کرده ام.)

میرزا جواد آقا تهرانی، پیر پالان‌دوز، فیلسوف گران قدر سیدجلال آشتیانی و سرداران رشید دفاع‌مقدس و موضوع‌های متنوع و نیز افراد متعدد که شایستگی‌های مهمی دارند، می‌تواند دست‌مایه تولید یک و چند فیلم درخشان باشد.

اشاره‌ای به سریال «قصه‌های مجید» و جایگاه و نقشش در بازتعریف و برندینگ شهر اصفهان خالی از لطف نیست؛ اما آنچه در این میان حلقه مفقوده تولید فیلم فاخر در مشهد است، نداشتن برنامه‌ای مدون و نگاهی دغدغه‌مند در حوزه سینماست و به محض اینکه فیلمی مانند «عنکبوت مقدس» ساخته می‌شود، به جای پذیرش کم کاری و کاهلی خودمان، فرافکنی می‌کنیم، تقصیر را به گردن دیگران در آن سوی مرز‌ها می‌اندازیم.

باید قاعده بازی را بپذیریم که هرکس فیلم خودش را می‌سازد. کوتاه سخن اینکه اگر مدیران محترم شهر و استان همت کنند و قصد نمایش چهره توأم با مهر و صواب از مشهد را در جامعه جهانی و ملی دارند، باید برای حمایت از سینماگران توانمند مشهدی آستین بالا بزنند و در این پشتیبانی همت تام داشته باشند. تردید نکنید سینماگران مشهد با همه توان هنری خویش غیرتمندانه در کنار شما خواهند بود و شاهد تولید آثارسینمایی در خور شأن جغرافیای مقدس و باشکوه مشهد خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->